TaHaJJuD CiNtA

Friday, February 5, 2010

ku pendam sebuah rahsia...

BIARLAH RAHSIA

Pernahkah kau bermimpi seketika
berada di tempatku
Membayangkan pahit manis berlalu
Entah siapa yang tahu
Mungkin nanti kau jua merasakan
Berdepan dengan kata menyeksakan
Takkan tugumu kebal
Tiada pertimbangan
Keheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiada ku menjauhi
Dan kisah ku yang masih panjang
Menambahkan berat yang memandang
Lantasku pendam
Ku putuskan biarlah rahsia…

Aku bingung mengenangkan segala masalah yang perlu aku lalui kini.. inilah dugaan dari-NYA untuk melihat sejauhmana aku tabah melalui..tapi jerit hati ini mengatakan cukuplah dengan dugaan ini..jangan KAU tambah lagi dugaan pada diri ini, aku hanya insan yang lemah dalam menghadapi dugaan-MU. Buat teman yang ada disekelilingku, aku harapkan kalian memahami diri ini..bukan mudah menjadi anak, adik, pelajar, sahabat dan pemimpin dalam satu masa. Kadang-kadang hati ini rasa sedih sangat bila teman yang rapat tidak pernah memahami diri ini..yang mereka tahu hanya mengkritik diri ini..

bagi aku, cubalah kalian bermimpi seketika berada di tempatku mampukah kalian lakukan seperti yang kalian ucapkan.. mampukah kalian bertindak tanpa melibatkan emosi??? Mampukah kalian padam rasa benci kalian pada orang yang telah menghina kalian?? Mampukah kalian menjaga hati semua orang dalam kalian membuat keputusan?? Mampukah kalian???? Bagi aku jangan sesekali menilai tugas atau peranagi insan lain kalau tidak merasai atau pernah berada di tempatnya.

Buat teman-teman sekalian jangan sesekali memmburukkan segala keadaan yang kini hampir tenang antara kita.. kalau ada perselisihan faham antara kita, atau ada perbuatan diri yang telah mengguris hati kalian, diri ini menyusun sepuluh jari memohon maaf..Apapun aku akan cuba hadapi segala dugaan ini, bagi aku ada insan lain yang lebih berat dugaannya dari diri ini..

Ya tuhanku, berikan aku kekuatan setinggi langit dalam menempuh dugaan-MU..Berikanlah aku kesabaran yang tinggi dalam menempuh segala masalah yang melanda dalam persahabatanku, dan kepimpinanku. Berikanlah aku ketabahan sedalam lautan dalam memikul tugas sebagai anak kepada ibuku ,adik kepada abangku dan bapa saudara kepada anak-anak saudara ku.


muhammad nur hapis abdullah

No comments:

Post a Comment