TaHaJJuD CiNtA

Wednesday, October 21, 2009

kEluHan hAti iNi..KetiKa Ber"taHajJuD"

20 okt 2009, pagi-apgi aku bangun tido terus siap2 nak pi pusat sejahtera sebab pipi aku bengkak lagi..huhuhu..amat menyeksakan..hampir 1jam 30minit aku bertapa di pusat sejahtera, aku pun gerak ke pejabat Bahagian Hal Ehwal Pembangunan Pelajar (BHEPP). sebab pagi tadi sms suh pi amik surat untuk hadir "Bengkel Penjenamaan USM"..huhuhu..

tetibe rasa nak mengeluh plak..penat sangat menjadi seorang Yang Di-Pertua MPDFH..ialah asyik-asyik meeting, mendengar masalah exco, projek..tindak tanduk kita juga diperhatikan pantang lau ada salah sikit mesti kita kena tembak bertubi-tubi.. tapi bila difikirkan kembali inilah harga yang perlu aku bayar bila menjadi YDP. bagi aku itu semua aku tak kisah yang penting MPDFH terjaga dengan baik dan akan terus meniti kecermelangan.

ermmmm..tetibe melencong la plak dari penceritaan..hehehe..sampai jer pejabat BHEPP, aku pi kat kaunter cakap wakil MPDFH, kak yang comel di kaunter tue pun bagi suratnya..sekali aku tgk penyertaan seramai 30orang..huhuhu..aku pun pulang dengan ati yang agak gelisah tuk mencari seramai 30orang tuk wakil MPDFH..tett..tettt.. wah ada sms baru sampai dalam hati ini dah tertanya jangan la panggil meeting..huhu..rupa-rupanya sms dari abang tercinta, si along ajak lunch beramai-ramai di kafe..jam di handphone dah menunjukkan kol 12..bas sampai jer terus menuju destinasi..

sampai di kafe aku nampak zana dan ucu (mai) dah menunggu..along tak sampai-samapi lagi..ermmm..akupun berborak-borak ngan dieorg..tetibe ade sms masuk lagi..kali nie dari Pengerusi Sekretriat YDP-YDP MPD, amin..die tanya aku dah baca Berita Kampus (BK) belum.. aku pun reply lum..die cakap ade "hot news" muka surat 20..aku pun ape lagi mcm cacing kepanasan la mencari BK..tetibe lalu adik el.. die ade beli BK..aku apa lagi pinjam la..

telek punya telek, akhirnya aku jumpa..nah, satu kontroversi.."krisis dalam MPD : Pemimpin bertopeng sebalik "geng" " begitulah tajuk surat dari pembaca..hampir semua YDP-YDP Desa bertanya adakah cerita itu berkaitan dengan MPDFH.. tapi aku menyangkal kerana ada beberapa bukti dan fakta yang terdapat dalam artikel itu terpesong jauh dari MPDFH..tapi bagi pendapat aku..seorang pemimpin itu bukan memilih MT yang bersama-sama dengannya adalah "kroni" tetapi mereka yang pernah dan boleh bekerja bersama..begitu juga dengan pemimpin negara kita..PM akan memilih TPM orang yang rapat dan memahami beliau. saya orang yang menulis atau menghantar surat berkenaan juga akan bertindak sedemikian sekiranya beliau menjadi YDP Desa.. bagi saya anda jugak merupakan "kroni" kepada pemimpin itu..kalau anda tidak seideologi atau sefahamn dengan beliau atau anda bukan orang yang beliau percaya anda tak akan menjadi exco.. jadi sedarlah..saya juga rasa andalah yang "gila kuasa" sebenarnya cuba betulkan niat anda dalam MPD, kita membuat kerja kerana ingin menjaga kebajikan penghuni..tahukah anda bahawa makin byk tanggungjawab yang kita dapat makin berat amanah di bahu kita untuk bertemu tuhan yang esa nanti..jadi jangan anggap bila anda tidak diberi projek anda telah disisihkan ataupun pemimpin itu bersikap "kroni"..1soalan yang ingin saya ajukan kepada anda semua..bolehkah anda tidak memilih rakan anda untuk menjadi rakan seperjuangan anda..???

Buat semua MT dan Exco MPD-MPD,
saya ingin menyatakan bukan mudah menjadi seorang YDP Desa.. kami bukan sahaja perlu memikirkan masalah desa dan penghuni..terkadang masalah-masalah MT dan Exco juga menjadi tanggungjawab kami untuk membantu menyelesaikan..apa yang saya harap dari nada semua memahamilah dan mengertilah tugasan dan tanggungjawab seorang YDP Desa..kita sepatutnya membantu mereka bukannya menikam mereka dari belakang selepas apa yang mreka telah lakukan untuk kita.. saya mintak maaf, saya mahupun YDP-YDP Desa lain bukannya ingin mengeluh dengan apa yang kami lakukan tapi apa yang saya beritahu ini adalah untuk renungan bersama..agar kita bertindak seiring bersama-sama dalam membangunkan Universiti dan Negara..

salam persaudaraan untuk semua..

Muhammad Nur Hapis Abdullah
Yang Di-Pertua
Majlis Penghuni Desasiswa Fajar Harapan 09/10

1 Harapan, 1 Siswa, 1 Malaysia!!!!

No comments:

Post a Comment