TaHaJJuD CiNtA

Wednesday, October 21, 2009

1 Siswa 1 Malaysia - penuh pengertian..

MENYAKSIKAN keriuhan para pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) daripada pelbagai kaum menyambut tiga rakan mereka, Chew Kuan Khoon, 23; Steven Lim, 24 dan Seah Tiong Chai, 23 pulang dari London, kelmarin, membuatkan saya terfikir konsep 1Malaysia bukan omong kosong.

Ketiga-tiga anak muda itu menjadi kebanggaan apabila menang lima anugerah utama pada pameran terbesar di United Kingdom – Invention, Innovation & Technology Show, The 9th British Invention Show.

Gelagat mereka memberi keyakinan bahawa slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” menerusi 1Malaysia adalah gagasan yang betul.

Acara sambutan itu diatur oleh para pelajar terutamanya dari kampus kejuruteraan di Nibong Tebal dengan bantuan Bahagian HalEhwal dan Pembangunan Pelajar.

Orang ramai yang berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas kelmarin tentunya dapat melihat keakraban para pelajar tersebut. Mereka bersorak riang ketika ketiga-tiga anak muda yang mewakili USM itu keluar dari Bilik Kenamaan di lapangan terbang itu.

Sambutan tersebut seperti meneruskan citra pembangunan negara yang baru-baru ini menyaksikan perhimpunan lebih 2,500 pelajar dari seluruh negara dalam Perkampungan 1Siswa 1Malaysia di sini.

Ia membuktikan anak-anak muda kita hidup bersepakat dan tidak ada tembok pemisah, khususnya dalam dunia pendidikan.

Pihak yang selama ini ‘bising’ tentang masalah polarisasi dan kebimbangan terhadap perpaduan di kalangan anak-anak muda kita, patut melihat sendiri peristiwa itu.

Anak-anak muda itu ke London bersama pensyarah mereka yang juga Dekan Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia, Prof. Abdul Latiff Ahmad dengan satu tekad.

Mereka mahu mengharumkan nama USM dan pastinya juga Malaysia.

Hal ini sebenarnya bukanlah perkara luar biasa. Tradisi pelajar berlainan etnik tinggal sebilik di asrama telah dilakukan seawal penubuhan universiti ini. Pendekatan desasiswa yang menggabungkan antara desa dengan kehidupan mahasiswa selama ini menjadi teras untuk proses perpaduan yang berjaya mengurangkan sebarang jurang yang mungkin ada. Bukan sahaja di kalangan kaum tetapi juga daerah dan negeri.

Malah dalam aktiviti akademik di dewan kuliah dan makmal mahu pun aktiviti berpersatuan, semangat 1Malaysia telah lama diterapkan. Apa yang merisaukan ialah apabila pandangan dari luar. Pihak inilah yang sering ‘mengusik’ dan menganggapnya sebagai satu masalah. Bagaimanapun sejak 40 tahun penubuhan USM, tidak pernah timbul hal-hal yang boleh menggugat semangat perpaduan.

Perhimpunan 1Siswa 1Malaysia di Pulau Pinang baru-baru ini yang menyaksikan sambutan cahaya dan persembahan pelbagai kaum serta sambutan kepulangan pelajar dari London itu meneruskan tradisi perpaduan yang kental di kalangan anak-anak muda, para mahasiswa mahu pun di kalangan ahli-ahli akademik.

Anak-anak muda itu telah menterjemahkan makna “Pencapaian Diutamakan” melalui usaha bersungguh-sungguh untuk mengharumkan nama negara. Mereka juga menyambut kemenangan itu dengan semangat 1Malaysia tanpa mengira etnik ataupun agama.

Sepatutnya semangat yang dibawa oleh anak-anak muda ini menjadi ikutan rakyat Malaysia. Terjemahkan erti perpaduan dengan penuh ikhlas.

apa yang mampu saya katakan adalah benar dari apa yang ditulis oleh penulis tentang rencana ini. saya melalui sendiri program perkampungan 1siswa 1malaysia..meskipun disebabkan kekangan masa yang dilalui untuk kami bersama-sama tapi atas semangat 1malaysia. 24 buah IPT di sekitar utara bersama-sama USM berkampung. kami tinggal sebilik dengan pelajar IPT lain, berkongsi pengalaman, pendapat untuk bersama-sama membangun negara. biarpun program ini berlangsung dalam masa yang singkat apa yang saya harapkan agar impaknya akan meninggalkan kesan yang lama kepada semua yang menyertai program Perkampungan 1siswa 1malaysia!! apapun saya ucapkan jutaan tahniah kepada USM kerana berjaya menjadi tuan rumah. ucapan tahniah dan terima kasih saya juga buat MT, Exco Majlis Penghuni Desasiswa Fajar Harapan (MPDFH) USM dan penghuni-penghuni Desasiswa Fajar Harapan yang telah membantu atau menyokong Perkampungan 1siswa 1malaysia..


salam tinta,

muhammad nur hapis abdullah

Yang Di-Pertua

Majlis Penghuni Desasiswa Fajar Harapan 09/10, USM

1 comment:

  1. salam.. awk, ada x lagu tema 1 siswa 1 malaysia yg masa menari kat usm tu... sy dak uitm yg wat persembahan.. lau ada ym sy ek .. plz.. devious_fox90@yahoo.co.uk

    ReplyDelete